Inspiracją do tego wpisu jest nowość od wydawnictwa Macmillan, czyli Dwuczęściowe Repetytorium Ósmoklasisty. Sugerując się zeszłorocznymi wynikami egzaminu ósmoklasisty, wydawnictwo Macmillan postanowiło stworzyć podręczniki, dzięki którym uczniowie będą mogli na spokojnie przećwiczyć kluczowe umiejętności potrzebne do prawidłowego rozwiązania zadań egzaminacyjnych. Dzięki podzieleniu materiału na dwie części nawet słabsi językowo uczniowie będą mieli czas na przyswojenie materiału. Przykładowe strony z obu części możecie zobaczyć TUTAJ (KLIK).
Myślę, że wprowadzenie repetytorium już w siódmej klasie jest dobrym pomysłem. Popularnym problemem jest to, że brakuje czasu na wyrobienie się z całym materiałem, uczniowie często narzekają na zbyt dużą ilość rzeczy do przyswojenia, także rozdzielenie zagadnień na dwie części wydaje się idealnym rozwiązaniem.
Mam nadzieję, że ta siódemka będzie szczęśliwym trafem, tymczasem idziemy zwiedzać siedem kontynentów, gdzie zapoznam Was z zadaniami urozmaicającymi pracę z podręcznikiem :).
1. Australia- kraj do góry nogami
Wiecie że Australia jest nazywana krainą do góry nogami? Ten kontynent niech będzie inspiracją do zrobienia czegoś na odwrót, zupełnie na opak, tak żeby oderwać uczniów od rutyny. Praworęczni mogą uzupełnić ćwiczenie w podręczniku lewą ręką, leworęczni- prawą. A może zamiast na siedząco jedno zadanie wykonać na stojąco lub zamiast na krześle usiąść na ławce? Opcji jest wiele, ważne żeby było to coś, czego Wasi uczniowie zupełnie nie będą się spodziewać, dzięki temu na pewno zapamiętają dane zadanie na długo.
2. Europa- herbatka z królową
Długo zastanawiałam się gdzie można by zabrać naszych uczniów w trakcie wycieczki po Europie i doszłam do wniosku, że obowiązkowym punktem byłaby herbatka z królową. W końcu po coś się uczymy tego angielskiego, więc czemu by od razu nie porozmawiać z samą królową. Co będzie nam potrzebne? Oczywiście perfekcyjna wymowa :). Do zadania przygotowujemy puszkę po herbacie lub zwykłe pudełko. Pod koniec lekcji trzej losowi uczniowie wybierają po jednym słówku z listy przy końcu działu i zapisują je na skrawku papieru, ale tylko w formie transkrypcji fonetycznej. Następnie skrawki są składane i wrzucane do puszki. Na początku kolejnej lekcji kilka osób losuje wyrazy z puszki, ich zadaniem jest je przeczytać i przetłumaczyć lub ułożyć zdanie z danym wyrazem. Całą zabawę można powtarzać co kilka lekcji. Dzięki temu zadaniu uczniowie nie tylko przećwiczą wyrazy z działu, ale również zapoznają się z transkrypcją fonetyczną i przestaną ją uważać za "dziwne znaczki".
3. Azja- Garam Masala
Nie wiem jak Wam, ale mnie Azja najbardziej kojarzy się z nietypowymi smakami. Idealnym przykładem jest Garam Masala, która jest mieszanką różnych przypraw. To zadanie również będzie opierało się na mieszance, mieszance wyrazów. Każdy uczeń otwiera podręcznik na przypadkowej stronie i wypisuje 5 wyrazów, które jako pierwsze rzucą się mu w oczy. Następnie nauczyciel prosi kilku uczniów o odczytanie swoich wyrazów i zapisuje słowa na tablicy po czym dzieli uczniów na kilka grup. Drużyny mają w 15 minut ułożyć krótką historyjkę z wykorzystaniem wypisanych słów. Po 15 minutach czytamy historyjkę i wybieramy najciekawszą.
4. Ameryka Południowa- wyrazowa Amazonka
To zadanie sprawdzi czy Wasi uczniowie będą potrafili ułożyć ciąg wyrazów dłuższy niż rzeka Amazonka, przy okazji sprawdzimy również znajomość słownictwa z danego działu ;). Dzielimy uczniów na 2-4 drużyny. Nauczyciel wypowiada jedno słowo z działu, który akurat omawiamy. Jeden uczestnik z pierwszej drużyny musi podać słowo, które zaczyna się na literę, na którą zakończyło się słowo wypowiedziane przez nauczyciela. Następnie, członek następnej drużyny musi wypowiedzieć inne słowo, które zaczyna się na literę kończącą poprzednie. W ten sposób tworzymy ciąg wyrazów. Jeżeli słowo się powtórzy, drużyna wypada z gry. Za każde słowo otrzymujemy 1 punkt, ale jeżeli jest to słowo, które znajduje się na liście pod koniec działu, otrzymujemy dwa punkty. Na wypowiedzenie słowa uczeń ma 10-15 sekund w zależności od ustaleń. Nauczyciel zapisuje punkty na tablicy. Gdy zostanie tylko jedna drużyna, zliczamy punkty. Wygrywa drużyna z największą ilością punktów.
5. Ameryka Północna- and the Oscar goes to...
Jedziemy do Ameryki Północnej, a konkretnie do Hollywood. Podczas tej zabawy, Wasi uczniowie będą mogli poczuć się jak gwiazdy filmowe.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w nadchodzącym tygodniu zrobili jedno zdjęcie lub nakręcili krótki filmik ze swojego życia. Może to być cokolwiek, zdjęcie pralki bo robili pranie lub zdjęcie kamyka który mijali w drodze do szkoły, albo kilkusekundowy filmik z koncertu na którym byli. Chętni będą mogli pokazać zdjęcie/filmik całej klasie i opowiedzieć co przedstawia, gdzie byli w tamtej chwili i co robili, reszta klasy może im zadawać pytania odnoszące się do zdjęcia. Młodzież zazwyczaj bardzo lubi opowiadać o swoim życiu także dlaczego by nie wykorzystać tego faktu do nauki angielskiego?
6. Antarktyda- bitwa na śnieżki
Śniegu w tym roku jak na lekarstwo, więc jedziemy na Antarktydę! Przed lekcją nauczyciel przygotowuje niepotrzebne kserówki zadrukowane z jednej strony, kartki a4 przecinamy na pół, na białych stronach piszemy krótkie zadania, mogą to być wyrazy do przetłumaczenia, pytania lub zdania do uzupełnienia. Kartki zwijamy w kulki. Oprócz kartek będziemy potrzebować dwóch pudełek. Dzielimy uczniów na dwie drużyny. Członkowie drużyn stają kolejno w wyznaczonej odległości od pudełka i muszą do niego trafić kulką z papieru. Za trafienie do pudełka drużyna otrzymuje 2 punkty, jeżeli uczeń nie trafi, rozwijamy kulkę z zadaniem i zadajemy je uczniowi, jeżeli rozwiąże je poprawnie, drużyna otrzymuje jeden punkt. Wygrywa drużyna z większą ilością punktów.
7. Afryka- kopalnia diamentów
Afryka jest znana z kopalni diamentów. W tym zadaniu Wasi uczniowie spróbują wydobyć diamenty...z podręcznika. Najlepiej będzie wykorzystać do tego zadania powtórzeniowe przy końcu działu. Nauczyciel wybiera kilka zadań ze strony i na kartkach spisuje kilka numerów np "3.2" lub "2.4". "3.2" oznacza zadanie trzecie, przykład drugi. Nauczyciel nie pokazuje kartek uczniom. Uczniowie wybierają z puli zadań jeden z przykładów, jeżeli trafią na przykład, który nauczyciel ma zapisany na kartce, oznacza to że uczeń wykopał diament, nauczyciel podnosi kartę z numerkiem, jeżeli uczeń poprawnie wykona przykład to może zabrać diament do domu, czyli otrzymać wyznaczoną wcześniej nagrodę np. brak pracy domowej. Jeżeli uczeń trafił na przykład który nie jest diamentem, po prostu musi go zrobić. Najlepiej nie mówić uczniom ile ukryliśmy diamentów w zadaniach, w końcu gdyby faktycznie wydobywali diamenty, nie wiedzieliby ile może ich być :).
Który z kontynentów zwiedzilibyście ze swoimi uczniami najchętniej?
A może macie jeszcze inny pomysł na zadanie inspirowane kontynentami?
Wpis powstał w ramach współpracy z wydawnictwem Macmillan.
Ja na pewno Azję!
OdpowiedzUsuń