W dzisiejszym wpisie mam dla Was kolejny checkpoint do zdobycia. Tym razem będzie to coś naprawdę odlotowego ;).
Checkpoint to czteropoziomowa seria podręczników dostosowana do nowej podstawy programowej. Z tą serią przygotujecie swoich uczniów do matury 2023, zarówno podstawowej jak i rozszerzonej. Jeżeli jesteście ciekawi, jak nowość od Macmillana wygląda w środku,możecie pobrać dwa pierwsze rozdziały podręcznika TUTAJ (KLIK).
To właśnie ta seria podręczników była inspiracją do stworzenia gry do druku, którą będziecie mogli wykorzystać do ćwiczenia mówienia w języku angielskim.
Zanim przedstawię Wam grę, zobaczcie jak wyglądają ćwiczenia na speaking w podręczniku Checkpoint.
W każdym unicie znajdziemy podrozdział "Developing speaking", w którym zaproponowano różnorodne ćwiczenia do rozwijania umiejętności mówienia w języku angielskim. Uczniowie odpowiadają na pytania, opisują obrazki, uzupełniają dialogi lub muszą się odnieść do przedstawionych faktów i wyrazić swoją opinię. Dodatkowo w ćwiczeniach znajdziemy "Speaking bank" z przydatnymi zwrotami.
W grze, którą przygotowałam, motywem przewodnim jest checkpoint na lotnisku, więc po prostu musiałam nazwać ją "Odlotowy speaking" ;).
W zestawie znajdziecie łącznie 56 kart, 40 kart z pytaniami, 8 kart z aparatem/zdjęciem do opisu wybranych zdjęć z podręcznika i 8 kart specjalnych, wszystkie karty drukujemy na grubszym papierze z tłem na rewersie i rozkładamy na ławce napisami do dołu, karty z aparatem/zdjęciem możemy wydrukować dwukrotnie. Dzielimy uczniów na 2-4 drużyny.
Przebieg gry
Zadaniem graczy jest przejście przez lotnisko i zdobycie jak największej liczby checkpointów. Jedna osoba z drużyny wybiera jedną z kart, jeżeli trafi na kartę z pytaniem, odpowiada na nie i jeśli zrobi to poprawnie, drużyna otrzymuje liczbę checkpointów przypisaną do karty. W przypadku gdy uczeń trafi na kartę z aparatem lub ze zdjęciem, nauczyciel wybiera jeden obrazek z podręcznika, a zadaniem ucznia jest je opisać. Tutaj również uczeń może uzyskać przypisaną do karty liczbę checkpointów. Jeżeli na którejś z odkrytych kart znajduje się obrazek z dolarem, po wykonaniu zadania drużyna zostawia kartę u siebie. W przypadku gry uczeń trafi na kartę "Coffee break", drużyna traci kolejkę i nie może odpowiadać w tej rundzie, chyba że posiada kartę z dolarem, przy pomocy karty z dolarem można szybciej skończyć przerwę na kawę i uczniowie mogą wymienić kartę z dolarem na możliwość wyciągnięcia jeszcze jednej karty w tej kolejce. Karta z walizką oznacza, że gracz zgubił gdzieś swój bagaż i drużyna traci przez to dwa checkpointy i nie ma możliwości wyciągnięcia jeszcze jednej karty w danej rundzie. Karta z samolotem to bonusowe 4 checkpointy bez konieczności wykonywania żadnego zadania.
Gramy do momentu aż skończą się karty lub lekcja ;). Wygrywa drużyna z największą ilością checkpointów.
Grę możecie pobrać TUTAJ (KLIK)
Na koniec mam dla Was konkurs, do zgarnięcia są trzy zestawy nagród od wydawnictwa Macmillan.
W skład każdego zestawu wchodzą:
- podręcznik Checkpoint A2+/B1 (egzemplarz okazowy)
- zestaw zadań do matury Use of English worksheets
- gra Forbidden words
Aby wziąć udział w konkursie zapoznaj się z regulaminem (KLIK), następnie w komentarzu pod tym postem odpowiedz na pytanie:
Jaki jest Twój pomysł na odlotowy speaking na zajęciach?
Nagrody powędrują do autorów trzech odpowiedzi, które będą według mnie najciekawsze ;). Konkurs trwa od pojawienia się tego wpisu do 1 kwietnia 2019 do godziny 22:00. Wyniki pojawią się w tym wpisie 2 kwietnia. Pamiętajcie żeby podpisać się pod swoim komentarzem, anonimowe zgłoszenia nie będą brane pod uwagę. Powodzenia!
Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem Macmillan.
[EDIT] Wyniki konkursu
Dziękuję wszystkim za udział w konkursie! :)
Zestawy nagród wędrują do:
Paulina Klecha
Anna Mrzygłód
Justyna Baran
Gratuluję i proszę zwycięzców o kontakt na londonopoly@gmail.com lub przez fanpage Londonopoly :)
Skoro już odlatujemy to na pewno na wakacje 🙂 Gra na powtórzenie słownictwa związanego z wakacjami, podróżami, conditionals i czasow przyszłych.
OdpowiedzUsuńKarty z pytaniami,punktami gratis (w postaci biletu lotniczego) i ujemnymi (w postaci więzienia) umieszczamy w odpowiedniej wielkości walizce, która wędruje wśród uczniów. Każdy uczeń losuje jedną kartę i odpowiada na pytanie i zatrzymuje kartę. To samo jesli dostanie punkt gratis lub ujemny. Na końcu podliczamy punkty i trójka z największą liczbą punktów losuje karty z krajem który musi zareklamować innym uczniom jako najlepszą destynację wakacyjną. Pozostali uczniowie oceniają kolegow od 1 do 3 i znow zliczamy punkty. Najlepsza osoba wygrywa dyplom podróżnika roku.
Karty z pytaniami dotyczą różnych problematycznych sytuacji, które mogą nas spotkać na wakacjach np. rozmowa z kelnerem, odprawy na lotnisku czy co zrobiłbyś gdyby zgubił pieniądze na wakacjach.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
UsuńZapomniałam sie podpisać 😊
UsuńNatalia Kural
Super! Ja proponuję, by uczniowie sami trochę pogłowili się nad pytaniami:) każdy z nich wymyśla jedno i zapisuje je na pustej kartce. Następnie z kartki składamy papierowe samoloty. Każdy uczeń pojedynczo wypuszcza swój samolot tak, by inny mógł go złapać. Gdy każdy już wypuści swoj samolot i ma czyjs zastanawia się nad odpowiedzią. Uczniowie rozmawiają w parach i po odpowiedzeniu na pytanie wymieniają się znowu kartkami. :) Paulina Klecha
OdpowiedzUsuńKażdy uczeń dostaje karteczkę Post-It i pisze na niej 'jedną rzecz, która...'/ Np. co jest ważne w życiu, co by zabrał na bezludną wyspę, bez czego nie wychodzi z domu etc. To zależy od tematu, którym się zajmujemy. Zbieramy karteczki i przyklejamy na całej tablicy. Prosimy uczniów, żeby podeszli i narysowali samolociki lecące pomiędzy kojarzącymi im się słowami. Jeśli grupa jest dość liczna, to zwykle wszystko łączy się ze wszystkim. Potem dajemy uczniom czas, żeby w parach lub małych grupach wyjaśnili, dlaczego zaznaczyli właśnie takie koneksje. Jest ruch, jest element zaskoczenia i zaangażowanie. :) Anna Grochowska
OdpowiedzUsuńKażdy uczeń dostaje karteczkę Post-It i pisze na niej 'jedną rzecz, która...'/ Np. co jest ważne w życiu, co by zabrał na bezludną wyspę, bez czego nie wychodzi z domu etc. To zależy od tematu, którym się zajmujemy. Zbieramy karteczki i przyklejamy na całej tablicy. Prosimy uczniów, żeby podeszli i narysowali samolociki lecące pomiędzy kojarzącymi im się słowami. Jeśli grupa jest dość liczna, to zwykle wszystko łączy się ze wszystkim. Potem dajemy uczniom czas, żeby w parach lub małych grupach wyjaśnili, dlaczego zaznaczyli właśnie takie koneksje. Jest ruch, jest element zaskoczenia i zaangażowanie. :) Anna Grochowska
OdpowiedzUsuńOdlotowy speaking? Tylko w samolocie! Ostatnio na nowo odkrywam uroki odgrywania ról, a im bardziej skrajne te role, tym kursanci lepiej się bawią :) moje propozycje skierowane są do przynajmniej średniozaawansowanych i w niektórych przypadkach pełnoletnich uczniów, ale... Podstawowa idea jest taka, że siedzą sobie we dwoje jak to w samolocie i na przykład:
OdpowiedzUsuń1. A jest starszą panią, która ma szczery zamiar opowiedzieć B całą historię swojego życia, ale B pada z nóg i chce spać, kto wygra? :)
2. A - nachalny podrywacz, B - jego ofiara, C - steward(essa) z pełnym samolotem i brakiem możliwości przesadzenia kogolwiek. Jak rozwiążą sytuację?
3. A (i ew.A2)- rodzic(e) płaczącego całą drogę dziecka; B - od 24 h w podróży, ledwo żywy; C - steward(essa) i reszta jak wyżej :)
4. A - przerażony pierwszym lotem, wypił dużo za dużo, grozi, że otworzy drzwi i wysiada, co niby nie jest możliwe, no ale lepiej go jednak jakoś uspokoić :) B - ktoś z personelu pokładowego (może być więcej osób) i ewentualnie C - współpasażer.
Anna Mrzygłód
Jeden z uczniów otrzymuje karteczkę z kilkoma informacjami ( np.jest opiekunem w zoo, karmi zwierzęta, nosi uniform itp.) pozostała część uczniów zadaje pytania na które odpowiada 'opiekun w zoo'. Uczniowie sami układają pytania, lub przy z słabszej grupie można podać wskazówki (czasowniki, zaimki pytające itp.) gramy aż rola ucznia zostaje odkryta. Osoba, która wygra przy kolejnym speakingu będzie odgrywać rolę. To zadanie bardzo się sprawdza również z grupami starszymi, czy dorosłymi. Czasami jesteśmy detektywami, najpierw opisuje historię zbrodni, morderstwa itp. Potem każdy z uczestników otrzymuje kopertę ze wskazówka i funkcją jaką pełni- żona zamordowanego, przyjaciel, detektyw, dozorca, morderca czy złodziej itp. Detektywi przesłuchują świadków aby odkryć przebieg zdarzenia i złoczyńcę. Ciekawe zadanie, które łączy przecwiczenie czasów gramatycznych, słownictwo, zwroty i wyrażenia. Monika Skoneczna
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńDobry przykładem popisanie się kreatywnością oraz rozwijaniem umiejętności mówienia uczniów (jak również ćwiczenie dla samouków), jest przygotowane przed lekcją przez nauczyciela kilku/kilkunastu karteczek z przypadkowymi wyrazami. Uczeń wylosował na przykład 5 karteczek (reptile, spaceship, banana skin, lollipop, tree-hugger) i teraz układa najbardziej zwariowaną historię w języku angielskim.
OdpowiedzUsuńPatrycja Paszek
UsuńDzielimy uczniów na dwie grupy - załoga samolotu i pasażerowie. Każdej grupie wręczamy karty z symbolami (można wykorzystać karty do gry 'gramatyczne zwierzaki); krzyżyk, znak zapytania, pytania WH i puste, które oznaczają dowolność zadawanego pytania (uczeń korzysta ze swojej kreatywności). Grupy przeprowadzają ze sobą wywiad, muszą dowiedzieć się o sobie jak najwięcej ciekawych rzeczy. Na koniec liderzy grup przedstawiają sprawozdanie. W trakcie rozmów, każdy uczestnik grupy musi zadać pytanie i każdy robi notatki, które później będą wykorzystane do sporządzenia sprawozdania. Później grupy mogą zamienić się rolami (w zależności od zaawansowania grupy, jeśli czas na to pozwoli). Dla większego stopnia skomplikowania można przed rozpoczęciem zabawy ustalić skąd dokąd lecą pasażerowie, kim są członkowie załogi i jak duże doświadczenie mają :) W ramach nagrody, grupa która przedstawi ciekawsze sprawozdanie wygrywa darmowy lot w wybrane miejsce (czy np. kolejna kartkówka będzie dla tych uczniów tłumaczeniem słówek z angielskiego na polski, a nie jak zawsze z polskiego na angielski, albo np. sami wymyślą kolejną pracę domową dla całej klasy).
OdpowiedzUsuńUwielbiam zadania inspirowane życiem. Mój pomysł na odlotowy speaking nazwałam 🙌DIFFERENT COURSE OF EVENTS🙌, ponieważ pokazuje jak duży wpływ na nasze losy ma kolejność zdarzeń.
OdpowiedzUsuń🔹Potrzebujemy 5 obrazków, które przedstawiają jakieś sytuacje (robimy tyle kopii ile jest uczniów lub grup/par w klasie)
🔹Uczniowie pracują w grupach, parach lub indywidualnie.
🔹 Nauczyciel wyznacza, który obrazek jest początkiem historii.
🔹Każda para/grupa lub każdy uczeń otrzymuje ten sam zestaw obrazków
🔹Zadaniem uczniów jest ułożenie obrazków w dowolnej kolejności i stworzenie z nich historii(zachowując obrazek wybrany przez nauczyciela jako pierwszy).
🔹Następnie uczniowie przedstawiają swoje historie reszcie klasy i mogą sprawdzić jak duży wpływ na losy bohaterów ma kolejność zdarzeń.
Justyna Baran
Przynaszę na zajęcia woreczek pełen niespodzianek. Zadaniem uczniów jest wylosowanie jednego z przedmiotów i opowiedzenie historii z nim związanej. Ćwiczenie możemy modyfikować w zależności od tego czego uczymy: w święta może być to Skarpeta, w której mogą być zdjęcia różnych prezentów. Uczniowie odpowiadają wtedy na pytanie komu wręczyli by taki prezent i dlaczego, na okoliczność czasow przeszłych wrzucamy przypadkowe przedmioty i uczniowie opowiadają np.gdzie i kiedy znalezlz ten przedmiot lub wspomnienie z dzieciństwa związane z tym przedmiotem itd. Mogą też opowiadać jedną wspólną historię, w której każdy z kolejno wylosowanych przedmiotów odgrywa jakąś rolę itd. :) Katarzyna Kobiec
OdpowiedzUsuńPreferuję 5sec. W formie elektronicznej. Masz 5sec na przeczytanie pyt. Potem ratuj się i odpowiadaj. Nie odpowiesz czerwona kartka. Odpowiesz zielona. Za największą liczbę zielonych gift
OdpowiedzUsuńJoanna Odziemek